Generelle vilkår og betingelser
Generelle vilkår og betingelser - Bikefactory.dk
Indholdsfortegnelse:
Artikel 1 - Definitioner
Artikel 2 - Iværksætterens identitet
Artikel 3 - Anvendelsesområde
Artikel 4 - Tilbuddet
Artikel 5 - Aftalen
Artikel 6 - Fortrydelsesret
Artikel 7 - Forbrugerens forpligtelser i fortrydelsesperioden
Artikel 8 - Forbrugerens udøvelse af fortrydelsesretten og omkostninger i forbindelse hermed
Artikel 9 - Den erhvervsdrivendes forpligtelser i tilfælde af fortrydelse
Artikel 10 - Udelukkelse af fortrydelsesretten
Artikel 11 - Prisen
Artikel 12 - Ydelse og supplerende garanti
Artikel 13 - Levering og fuldbyrdelse
Artikel 14 - Varighedstransaktioner: varighed, opsigelse og forlængelse
Artikel 15 - Betaling
Artikel 16 - Klageprocedure
Artikel 17 - Tvister
Artikel 18 - Supplerende eller afvigende bestemmelser
Artikel 1 - Definitioner
I disse vilkår og betingelser gælder følgende definitioner:
- accessorisk aftale: en aftale, hvorved forbrugeren erhverver varer, digitalt indhold og/eller tjenesteydelser i forbindelse med en fjernsalgsaftale, og disse varer, digitalt indhold og/eller tjenesteydelser leveres af den erhvervsdrivende eller af en tredjepart på grundlag af en aftale mellem denne tredjepart og den erhvervsdrivende
- Fortrydelsesfrist: den frist, inden for hvilken forbrugeren kan udøve sin fortrydelsesret;
- Forbruger: en fysisk person, der ikke handler i forbindelse med sit erhverv, sin forretning, sit håndværk eller sit erhverv;
- Dag: kalenderdag;
- Digitalt indhold: data, der produceres og leveres i digital form;
- Kontrakt om løbende ydelse: en kontrakt om regelmæssig levering af varer, tjenesteydelser og/eller digitalt indhold i en bestemt periode;
- varig databærer: ethvert værktøj - herunder e-mail - der gør det muligt for forbrugeren eller iværksætteren at lagre oplysninger, der er rettet til ham personligt, på en måde, der gør det muligt at konsultere eller anvende dem i fremtiden i en periode, der er tilpasset det formål, som oplysningerne er beregnet til, og som gør det muligt at reproducere de lagrede oplysninger i uændret form;
- Fortrydelsesret: forbrugerens mulighed for at frafalde fjernsalgsaftalen inden for fortrydelsesfristen;
- Iværksætter: en fysisk eller juridisk person, der tilbyder produkter, (adgang til) digitalt indhold og/eller tjenester til forbrugere på afstand;
- Fjernsalgsaftale: en aftale, der indgås mellem en erhvervsdrivende og en forbruger inden for rammerne af et organiseret system for fjernsalg af varer, digitalt indhold og/eller tjenesteydelser, hvor der indtil og med aftalens indgåelse gøres eksklusiv eller fælles brug af en eller flere fjernkommunikationsteknikker;
- Standardfortrydelsesformular: den europæiske standardfortrydelsesformular, der findes i bilag I til disse vilkår og betingelser. Bilag I behøver ikke at blive stillet til rådighed, hvis forbrugeren ikke har fortrydelsesret i forbindelse med sin bestilling
- Teknik til fjernkommunikation: midler, der kan anvendes til at indgå en aftale, uden at forbrugeren og iværksætteren behøver at mødes i samme rum på samme tid.
Artikel 2 - Iværksætterens identitet
Iværksætterens navn: Bigline B.V.
Handel under navnet: Bikefactory.de
Forretningsadresse:
Ambachtsweg 2
3542DG UTRECHT
Bemærk venligst: dette er ikke en besøgsadresse.
Telefonnummer: +31 (0)85 - 760 7108
Tilgængelighed:
Mandag til fredag fra kl. 10.00 til 17.00
lukket på helligdage
E-mailadresse: klantenservice@bigline.nl
Handelskammerets nummer: 62757903
Btw-identificatienummer: NL854946020B01
IBAN-nummer: NL30INGB0674546210
Hvis iværksætterens aktivitet er underlagt en relevant licensordning: den
oplysninger om tilsynsmyndigheden.
Hvis iværksætteren udøver et lovreguleret erhverv:
- den faglige sammenslutning eller organisation, som han er tilknyttet;
- den faglige titel, det sted i EU eller Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, hvor den blev udstedt;
- en henvisning til de faglige regler, der gælder i Nederlandene, og angivelse af, hvor og hvordan disse faglige regler kan findes.
Artikel 3 - Anvendelsesområde
- Disse generelle vilkår og betingelser gælder for ethvert tilbud fra iværksætteren og for enhver fjernsalgsaftale, der indgås mellem iværksætteren og forbrugeren.
- Inden fjernsalgsaftalen indgås, vil forbrugeren få adgang til teksten til disse generelle vilkår og betingelser. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, skal iværksætteren, inden fjernsalgsaftalen indgås, oplyse, hvordan de almindelige forretningsbetingelser kan konsulteres hos iværksætteren, og at de vil blive sendt gratis hurtigst muligt efter anmodning fra forbrugeren.
- Hvis fjernsalgsaftalen indgås elektronisk, kan teksten til disse almindelige forretningsbetingelser i modsætning til det foregående stykke og inden fjernsalgsaftalen indgås, stilles elektronisk til rådighed for forbrugeren på en sådan måde, at forbrugeren kan lagre den på en enkel måde på en varig databærer. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, skal det, inden fjernsalgsaftalen indgås, angives, hvor de almindelige forretningsbetingelser kan konsulteres elektronisk, og at de vil blive sendt elektronisk eller på anden måde gratis efter anmodning fra forbrugeren.
- Hvis der ud over disse generelle betingelser gælder særlige produkt- eller tjenesteydelsesbetingelser, finder andet og tredje afsnit tilsvarende anvendelse, og i tilfælde af modstridende betingelser kan forbrugeren altid henholde sig til den gældende bestemmelse, der er mest fordelagtig for ham.
Artikel 4 - Tilbuddet
- Hvis et tilbud har en begrænset gyldighedsperiode eller er underlagt betingelser, skal dette udtrykkeligt angives i tilbuddet.
- Tilbuddet indeholder en fuldstændig og præcis beskrivelse af de produkter, det digitale indhold og/eller de tjenester, der tilbydes. Beskrivelsen er tilstrækkelig detaljeret til, at forbrugeren kan foretage en korrekt vurdering af tilbuddet. Hvis iværksætteren anvender billeder, er disse en sandfærdig gengivelse af de tilbudte produkter, tjenester og/eller det digitale indhold. Åbenlyse fejl eller åbenlyse fejl i tilbuddet er ikke bindende for iværksætteren.
- Hvert tilbud indeholder sådanne oplysninger, at det er klart for forbrugeren, hvilke rettigheder og forpligtelser der er forbundet med at acceptere tilbuddet.
Artikel 5 - Aftalen
- Med forbehold af bestemmelserne i stk. 4 er aftalen indgået på det tidspunkt, hvor forbrugeren accepterer tilbuddet og opfylder de fastsatte betingelser.
- Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet elektronisk, bekræfter den erhvervsdrivende straks elektronisk modtagelsen af accept af tilbuddet. Så længe modtagelsen af denne accept ikke er blevet bekræftet af iværksætteren, kan forbrugeren ophæve aftalen.
- Hvis aftalen indgås elektronisk, skal iværksætteren træffe passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger til at beskytte den elektroniske overførsel af data og sikre et sikkert webmiljø. Hvis forbrugeren kan betale elektronisk, skal iværksætteren overholde passende sikkerhedsforanstaltninger.
- Iværksætteren kan - inden for de juridiske rammer - orientere sig om, hvorvidt forbrugeren kan opfylde sine betalingsforpligtelser, samt om alle de fakta og faktorer, der er vigtige for en ansvarlig indgåelse af fjernsalgsaftalen. Hvis iværksætteren på grundlag af denne undersøgelse har gode grunde til ikke at indgå aftalen, har han ret til at afvise en ordre eller en ansøgning eller til at knytte særlige betingelser til gennemførelsen, idet han skal begrunde dette.
- Senest ved leveringen af produktet, tjenesteydelsen eller det digitale indhold til forbrugeren skal iværksætteren sende følgende oplysninger skriftligt eller på en sådan måde, at forbrugeren kan lagre dem på en tilgængelig måde på et varigt databærer, til forbrugeren:
- adressen på den erhvervsdrivendes kontor, hvor forbrugeren kan henvende sig med klager;
- betingelserne for og den måde, hvorpå forbrugeren kan udøve fortrydelsesretten, eller i givet fald klare oplysninger om, at forbrugeren er fritaget for fortrydelsesretten;
- oplysninger om garantier og eksisterende eftersalgsservice;
- prisen, herunder alle afgifter på produktet, tjenesten eller det digitale indhold, i givet fald leveringsomkostningerne og metoden for betaling, levering eller opfyldelse af fjernsalgsaftalen;
- kravene til opsigelse af kontrakten, hvis kontrakten har en varighed på over et år eller er tidsubegrænset;
- hvis forbrugeren har fortrydelsesret, en model til fortrydelsesformular.
- I tilfælde af en transaktion af varighed gælder bestemmelsen i det foregående afsnit kun for den første levering.
Artikel 6 - Fortrydelsesret
For produkter:
- Forbrugeren kan ophæve en aftale om køb af en vare i en betænkningstid på mindst 14 dage uden at angive en begrundelse. Erhvervslederen kan spørge forbrugeren om grunden til fortrydelsen, men kan ikke tvinge forbrugeren til at oplyse sin(e) grund(er).
- Den i stk. 1 omhandlede fortrydelsesfrist begynder dagen efter, at forbrugeren eller en af forbrugeren på forhånd udpeget tredjemand, som ikke er transportøren, har modtaget produktet, eller:
- hvis forbrugeren har bestilt flere produkter i samme rækkefølge: den dag, hvor forbrugeren eller en af forbrugeren udpeget tredjemand modtog det sidste produkt. Den erhvervsdrivende kan, forudsat at han klart har informeret forbrugeren herom forud for bestillingsprocessen, afvise en ordre på flere produkter med forskellige leveringstider.
- hvis leveringen af et produkt består af flere forsendelser eller dele: den dag, hvor forbrugeren eller en af ham udpeget tredjemand har modtaget den sidste forsendelse eller del;
- i tilfælde af aftaler om regelmæssig levering af varer i en bestemt periode: den dag, hvor forbrugeren eller en af ham udpeget tredjemand har modtaget den første vare.
I tilfælde af tjenester og digitalt indhold, der ikke leveres på et fysisk medium:
- Forbrugeren kan ophæve en tjenesteydelsesaftale og en aftale om levering af digitalt indhold, der ikke leveres på et fysisk medium, i mindst 14 dage uden at angive en begrundelse. Den erhvervsdrivende kan spørge forbrugeren om årsagen til fortrydelsen, men kan ikke tvinge forbrugeren til at angive sin(e) årsag(er).
- Den i stk. 3 omhandlede fortrydelsesfrist begynder dagen efter aftalens indgåelse.
Forlænget fortrydelsesfrist for produkter, tjenesteydelser og digitalt indhold, der ikke leveres på et fysisk medium, hvis der ikke er givet oplysning om fortrydelsesretten:
- Hvis iværksætteren ikke har givet forbrugeren de lovpligtige oplysninger om fortrydelsesretten eller en standardfortrydelsesformular til forbrugeren, udløber fortrydelsesfristen 12 måneder efter udløbet af den oprindelige fortrydelsesfrist, der er fastsat i overensstemmelse med de foregående stykker i denne artikel.
- Hvis den erhvervsdrivende har givet forbrugeren de oplysninger, der er omhandlet i stk. 1, inden for 12 måneder efter den oprindelige betænkningsfrists ikrafttrædelsesdato, udløber betænkningsfristen 14 dage efter den dag, hvor forbrugeren modtog disse oplysninger.
Artikel 7 - Forbrugerens forpligtelser i betænkningstiden
- I betænkningstiden skal forbrugeren behandle produktet og dets emballage med omhu. Han pakker kun produktet ud eller bruger det kun i det omfang, det er nødvendigt for at fastslå produktets art, egenskaber og funktion. Det grundlæggende princip er, at forbrugeren kun må håndtere og undersøge produktet, som han ville have lov til at gøre det i en butik.
- Forbrugeren er kun ansvarlig for værdiforringelse af produktet som følge af en måde at håndtere produktet på, der går ud over det, der er tilladt i stk. 1.
- Forbrugeren er ikke ansvarlig for værdiforringelse af produktet, hvis den erhvervsdrivende ikke har givet ham alle de lovpligtige oplysninger om fortrydelsesretten før eller ved aftalens indgåelse.
Artikel 8 - Forbrugerens udøvelse af fortrydelsesretten og omkostninger i forbindelse hermed
- Hvis forbrugeren gør brug af sin fortrydelsesret, skal han inden for fortrydelsesfristen give iværksætteren meddelelse herom ved hjælp af standardfortrydelsesformularen eller på anden utvetydig måde.
- Forbrugeren returnerer hurtigst muligt, men senest 14 dage efter den dag, der følger efter den i stk. 1 omhandlede meddelelse, produktet eller afleverer det til (en autoriseret repræsentant for) iværksætteren. Dette er ikke nødvendigt, hvis iværksætteren har tilbudt at afhente produktet selv. Forbrugeren har under alle omstændigheder overholdt returfristen, hvis han returnerer produktet, inden fortrydelsesfristen er udløbet.
- Forbrugeren returnerer produktet med alt det leverede tilbehør, om muligt i original stand og i original emballage og i overensstemmelse med de rimelige og klare instruktioner, som iværksætteren har givet ham.
- Risikoen for og bevisbyrden for korrekt og rettidig udøvelse af fortrydelsesretten ligger hos forbrugeren.
- Forbrugeren bærer de direkte omkostninger ved returnering af produktet. Hvis den erhvervsdrivende ikke har angivet, at forbrugeren skal bære disse omkostninger, eller hvis den erhvervsdrivende angiver, at forbrugeren selv skal bære disse omkostninger, skal forbrugeren ikke bære omkostningerne ved returnering af produktet.
- Hvis forbrugeren fortryder efter først udtrykkeligt at have anmodet om, at udførelsen af tjenesteydelsen eller leveringen af gas, vand eller elektricitet, der ikke er gjort klar til salg i et begrænset omfang eller i en bestemt mængde, påbegyndes i fortrydelsesperioden, skylder forbrugeren iværksætteren et beløb, der står i forhold til den del af forpligtelsen, som iværksætteren har opfyldt på fortrydelsestidspunktet, i forhold til den fulde opfyldelse af forpligtelsen.
- Forbrugeren skal ikke afholde udgifter til udførelse af tjenesteydelser eller levering af vand, gas eller elektricitet, der ikke er klar til salg i et begrænset omfang eller i en begrænset mængde, eller til levering af fjernvarme, hvis:
- iværksætteren ikke har givet forbrugeren de lovpligtige oplysninger om fortrydelsesretten, om godtgørelse af omkostningerne ved fortrydelse eller om modellen til fortrydelsesformularen, eller;
- forbrugeren ikke udtrykkeligt har anmodet om, at tjenesteydelsen eller leveringen af gas, vand, elektricitet eller fjernvarme påbegyndes i fortrydelsesperioden.
- Forbrugeren bærer ikke omkostningerne ved hel eller delvis levering af digitalt indhold, der ikke er leveret på et fysisk medium, hvis:
- han ikke forud for leveringen udtrykkeligt har givet sit samtykke til, at kontraktens opfyldelse påbegyndes før udløbet af fortrydelsesfristen;
- han ikke har erkendt, at han har mistet sin fortrydelsesret, da han gav sit samtykke, eller
- den erhvervsdrivende har undladt at bekræfte denne erklæring fra forbrugeren.
- Hvis forbrugeren gør brug af sin fortrydelsesret, ophæves alle yderligere aftaler af retsvirkningen.
Artikel 9 - Virksomhedslederens forpligtelser i tilfælde af tilbagekaldelse
- Hvis den erhvervsdrivende gør det muligt for forbrugeren at give forbrugeren meddelelse om fortrydelsesret elektronisk, skal han straks efter modtagelsen sende en bekræftelse på modtagelsen af denne meddelelse.
- Entreprenøren refunderer alle forbrugerens betalinger, herunder eventuelle leveringsomkostninger, som entreprenøren har opkrævet for det returnerede produkt, straks, men senest 14 dage efter den dag, hvor forbrugeren meddeler ham om fortrydelsen. Medmindre iværksætteren tilbyder selv at afhente produktet, kan han vente med tilbagebetalingen, indtil han har modtaget produktet, eller indtil forbrugeren kan bevise, at han har returneret produktet, alt efter hvilken dato der kommer først.
- Iværksætteren skal anvende samme betalingsmiddel, som forbrugeren anvender til tilbagebetaling, medmindre forbrugeren accepterer en anden betalingsmetode. Tilbagebetalingen er gratis for forbrugeren.
- Hvis forbrugeren har valgt en dyrere leveringsmetode end den billigste standardlevering, skal iværksætteren ikke refundere de ekstra omkostninger for den dyrere leveringsmetode.
Artikel 10 - Udelukkelse af fortrydelsesretten
Den erhvervsdrivende kan udelukke følgende produkter og tjenesteydelser fra fortrydelsesretten, men kun hvis den erhvervsdrivende klart har angivet dette i forbindelse med tilbuddet eller i det mindste i god tid inden kontraktens indgåelse:
- Produkter eller tjenesteydelser, hvis pris er underlagt udsving på det finansielle marked, som iværksætteren ikke har nogen indflydelse på, og som kan forekomme inden for fortrydelsesperioden;
- Kontrakter indgået på en offentlig auktion. Ved en offentlig auktion forstås en salgsmetode, hvor produkter, digitalt indhold og/eller tjenesteydelser udbydes af iværksætteren til forbrugere, der deltager eller får mulighed for at deltage personligt i auktionen under vejledning af en auktionarius, og hvor den auktionsvinder er forpligtet til at købe produkterne, det digitale indhold og/eller tjenesteydelserne;
- servicekontrakter, efter at servicen er udført fuldt ud, men kun hvis:
- udførelsen er påbegyndt med forbrugerens udtrykkelige forudgående samtykke, og
- forbrugeren har erklæret, at han mister sin fortrydelsesret, når iværksætteren har opfyldt aftalen fuldt ud;
- pakkerejser som omhandlet i artikel 7:500 i den nederlandske civillovbog og aftaler om passagertransport;
- Tjenesteydelsesaftaler om levering af indkvartering, hvis aftalen indeholder bestemmelser om en bestemt dato eller periode for udførelsen af ydelsen og ikke til boligformål, transport af varer, biludlejning og catering;
- Kontrakter vedrørende fritidsaktiviteter, hvis kontrakten indeholder bestemmelser om en bestemt dato eller periode for opfyldelsen af kontrakten;
- Produkter, der er fremstillet efter forbrugerens specifikationer, som ikke er præfabrikerede, og som er fremstillet på grundlag af et individuelt valg eller en individuel beslutning fra forbrugerens side, eller som klart er beregnet til en bestemt person;
- Produkter, der hurtigt bliver ødelagt eller har en begrænset holdbarhed;
- Forseglede produkter, som ikke kan returneres af hensyn til sundhedsbeskyttelse eller hygiejne, og hvis forsegling er blevet brudt efter levering;
- Produkter, der i kraft af deres art uigenkaldeligt blandes med andre produkter efter levering;
- Alkoholholdige drikkevarer, hvis pris blev aftalt ved aftalens indgåelse, men hvis levering først kan finde sted efter 30 dage, og hvis faktiske værdi afhænger af udsving på markedet, som iværksætteren ikke har nogen indflydelse på;
- Forseglede lyd- og videooptagelser og computersoftware, hvis forsegling er blevet brudt efter leveringen;
- Aviser, tidsskrifter eller tidsskrifter, med undtagelse af abonnementer på disse;
- Levering af digitalt indhold på andre måder end på en materiel bærer, men kun hvis:
- ydelsen er påbegyndt med forbrugerens udtrykkelige forudgående samtykke, og
- forbrugeren har erklæret, at han dermed mister sin fortrydelsesret.
Artikel 11 - Prisen
- I den gyldighedsperiode, der er angivet i tilbuddet, må priserne på de tilbudte produkter og/eller tjenester ikke forhøjes, bortset fra prisændringer som følge af ændringer i momssatserne.
- I modsætning til det foregående afsnit kan iværksætteren tilbyde produkter eller tjenesteydelser, hvis priser er underlagt udsving på det finansielle marked, og som iværksætteren ikke har nogen indflydelse på, med variable priser. Denne forbindelse til udsving og det forhold, at alle nævnte priser er målpriser, vil blive nævnt i tilbuddet.
- Prisforhøjelser inden for 3 måneder efter kontraktens indgåelse er kun tilladt, hvis de skyldes lovbestemte bestemmelser eller bestemmelser.
- Prisforhøjelser fra 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis iværksætteren har fastsat dem, og:
a. de er et resultat af lovbestemmelser eller bestemmelser, eller
b. forbrugeren har ret til at opsige aftalen på den dag, hvor prisstigningen træder i kraft.
- De priser, der er nævnt i tilbuddet om produkter eller tjenesteydelser, er inklusive moms.
Artikel 12 - Overholdelse af aftalen og supplerende garanti
- Den erhvervsdrivende garanterer, at produkterne og/eller tjenesteydelserne er i overensstemmelse med kontrakten, de specifikationer, der er anført i tilbuddet, de rimelige krav til forsvarlighed og/eller anvendelighed og de gældende lovbestemmelser og/eller statslige bestemmelser på datoen for kontraktens indgåelse. Hvis det er aftalt, garanterer iværksætteren også, at produktet er egnet til anden end normal brug.
- En ekstra garanti fra den erhvervsdrivende, dennes leverandør, producent eller importør begrænser aldrig de juridiske rettigheder og krav, som forbrugeren kan gøre gældende over for den erhvervsdrivende på grundlag af aftalen, hvis den erhvervsdrivende ikke har opfyldt sin del af aftalen.
- Ved ekstra garanti forstås enhver forpligtelse fra iværksætteren, hans leverandør, importør eller producent, hvorved han giver forbrugeren visse rettigheder eller krav, der går ud over, hvad han er lovmæssigt forpligtet til at gøre, hvis han ikke har opfyldt sin del af aftalen.
Artikel 13 - Levering og gennemførelse
- Virksomheden skal udvise den størst mulige omhu ved modtagelse og udførelse af ordrer på produkter og ved vurdering af anmodninger om levering af tjenesteydelser.
- Leveringsstedet er den adresse, som forbrugeren har oplyst til iværksætteren.
- Med forbehold af det, der er anført i artikel 4 i disse generelle vilkår og betingelser, vil iværksætteren udføre accepterede ordrer med passende hastighed, men senest inden for 30 dage, medmindre der er aftalt en anden leveringsfrist. Hvis leveringen forsinkes, eller hvis en ordre ikke eller kun delvist kan udføres, vil forbrugeren blive informeret herom senest 30 dage efter, at ordren er afgivet. I så fald har forbrugeren ret til at ophæve aftalen uden omkostninger og har ret til eventuel erstatning.
- Efter opløsning i overensstemmelse med det foregående afsnit tilbagebetaler iværksætteren straks det beløb, som forbrugeren har betalt, til forbrugeren.
- Risikoen for beskadigelse og/eller tab af produkterne påhviler iværksætteren indtil tidspunktet for levering til forbrugeren eller en repræsentant, der er udpeget på forhånd og meddelt iværksætteren, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.
Artikel 14 - Varighedstransaktioner: varighed, opsigelse og forlængelse
Ophør:
- Forbrugeren kan til enhver tid opsige en aftale, der er indgået på ubestemt tid, og som omfatter regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenesteydelser, med forbehold af aftalte opsigelsesregler og en maksimal opsigelsesfrist på en måned.
- Forbrugeren kan opsige en tidsbegrænset aftale, der er indgået om regelmæssig levering af varer (herunder elektricitet) eller tjenesteydelser, når som helst hen imod udløbet af den tidsbegrænsede periode, under overholdelse af de aftalte opsigelsesregler og med et varsel på højst en måned.
- Forbrugeren kan ændre de aftaler, der er nævnt i de foregående afsnit:
- opsige til enhver tid og ikke være begrænset til at opsige på et bestemt tidspunkt eller i en bestemt periode;
- i det mindste afsluttes på samme måde, som de blev indgået af ham;
- altid ophøre med samme opsigelsesvarsel, som iværksætteren har fastsat for sig selv.
Fornyelse:
- En aftale, der er indgået for en bestemt periode, og som omfatter regelmæssig levering af varer (herunder elektricitet) eller tjenesteydelser, kan ikke stiltiende forlænges eller fornyes for en bestemt periode.
- I modsætning til det foregående stykke kan en tidsbegrænset aftale, der er indgået om regelmæssig levering af dagblade, ugeaviser og ugeblade, stiltiende forlænges med en fast periode på højst tre måneder, hvis forbrugeren kan opsige den forlængede aftale ved udløbet af forlængelsen med et varsel på højst en måned.
- En tidsbegrænset aftale, der er indgået om regelmæssig levering af varer eller tjenesteydelser, kan kun stiltiende forlænges på ubestemt tid, hvis forbrugeren til enhver tid kan opsige aftalen med et varsel på højst en måned. Opsigelsesfristen må ikke overstige tre måneder, hvis kontrakten vedrører regelmæssig levering af dagblade eller ugeaviser eller magasiner, men mindre end en gang om måneden.
- En tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af dagblade, nyheds- og ugeaviser og magasiner til introduktionsformål (prøve- eller introduktionsabonnement) videreføres ikke stiltiende og ophører automatisk ved prøve- eller introduktionsperiodens udløb.
Varighed:
- Hvis en aftale har en løbetid på over et år, kan forbrugeren efter et år til enhver tid opsige aftalen med et varsel på højst en måned, medmindre rimelighed og rimelighed taler imod en opsigelse før udløbet af den aftalte løbetid.
Artikel 15 - Betaling
- Medmindre andet er fastsat i aftalen eller i supplerende betingelser, skal de beløb, som forbrugeren skylder, betales senest 14 dage efter udløbet af betænkningstiden eller, hvis der ikke er fastsat nogen betænkningstid, senest 14 dage efter aftalens indgåelse. Hvis der er tale om en aftale om levering af en tjenesteydelse, begynder denne frist at løbe dagen efter, at forbrugeren har modtaget bekræftelsen af aftalen.
- Ved salg af produkter til forbrugere må de almindelige forretningsbetingelser aldrig forpligte forbrugeren til at betale mere end 50 % forud. Hvis der er fastsat forudbetaling, kan forbrugeren ikke gøre nogen rettigheder gældende med hensyn til udførelsen af den pågældende ordre eller tjenesteydelse(r), før den fastsatte forudbetaling er foretaget.
- Forbrugeren har pligt til straks at indberette unøjagtigheder i de betalingsoplysninger, der er givet eller nævnt over for iværksætteren, til denne.
- Hvis forbrugeren ikke rettidigt opfylder sin(e) betalingsforpligtelse(r), skal han, efter at han er blevet underrettet af iværksætteren om den forsinkede betaling, og iværksætteren har givet forbrugeren en frist på 14 dage til at opfylde sine betalingsforpligtelser, efter den manglende betaling inden for denne 14-dages frist, betale lovbestemte renter af det skyldige beløb, og iværksætteren har ret til at opkræve de udenretslige inkassoomkostninger, som han har afholdt. Disse inkassoomkostninger udgør maksimalt: 15 % af udestående beløb op til 2 500 EUR, 10 % af de næste 2 500 EUR og 5 % af de næste 5 000 EUR, med et minimum på 40 EUR. Indehaveren kan afvige fra disse beløb og procentsatser til fordel for forbrugeren.
Artikel 16 - Klageprocedure
- Iværksætteren har en tilstrækkeligt offentliggjort klageprocedure og behandler klager i overensstemmelse med denne klageprocedure.
- Reklamationer over aftalens gennemførelse skal indgives til iværksætteren inden for en rimelig tid efter, at forbrugeren har opdaget manglerne, der er beskrevet fuldstændigt og tydeligt.
- Klager, der indgives til iværksætteren, vil blive besvaret inden for en frist på 14 dage fra datoen for modtagelsen. Hvis en klage kræver en forventeligt længere behandlingstid, svarer iværksætteren inden for 14-dagesperioden med en meddelelse om modtagelse af klagen og en angivelse af, hvornår forbrugeren kan forvente et mere detaljeret svar.
- Under alle omstændigheder bør forbrugeren give iværksætteren 4 uger til at løse klagen efter fælles overenskomst. Efter denne periode opstår der en tvist, som er omfattet af tvistbilæggelsesproceduren.
Artikel 17 - Tvister
- På aftaler mellem iværksætteren og forbrugeren, som disse generelle betingelser vedrører, gælder kun nederlandsk lov.
Artikel 18 - Supplerende eller afvigende bestemmelser
Supplerende bestemmelser eller bestemmelser, der afviger fra disse almindelige forretningsbetingelser, må ikke være til skade for forbrugeren og skal være nedfældet skriftligt eller på en sådan måde, at forbrugeren kan opbevare dem på en tilgængelig måde på en varig databærer.
Bilag I: Model til fortrydelsesformular
Model til fortrydelsesformular
(Udfyld og returner denne formular kun, hvis du ønsker at fortryde kontrakten)
- Til: Bike.nl
Ambachtsweg 2, 35342 DG, Utrecht
klantenservice@bigline.nl
- Jeg giver hermed meddelelse om, at jeg accepterer vores aftale om salg af følgende produkt(er)
.....................................................................................................................
.,...................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
tilbagekaldt.
Bestilt på ................................................................ (dato)
Navn: ..............................................................................................................................
Adresse: ..................................,............................................................................................
Ordrenummer/kuponnummer: ..............................................................................................
Underskrift: